EEG Biofeedback – zajęcia indywidualne
Osoby prowadzące: mgr Dorota Pąk, mgr Barbara Maciejko, mgr Joanna Ostrowińska
EEG Biofeedback polega na świadomej obserwacji zmian zachodzących w aktywności naszego mózgu i zamianie nieprawidłowego rytmu na pożądany. Oscylacje fal, czyli ciągłe zmiany amplitudy określonych pasm częstotliwości, są rejestrowane za pomocą głowicy EEG podłączonej do komputera. Informacja zwrotna, jaką otrzymuje pacjent o aktywności swoich fal mózgowych, wyświetlana jest na monitorze obserwowanym przez pacjenta w postaci planszy stymulacyjnej. Jego zadaniem jest zmiana aktywności fal mózgowych podczas rejestracji sygnału EEG. Parametry treningu ustala terapeuta kontrolujący przebieg całego treningu. By ułatwić pacjentom zadanie, podczas terapii jako informację zwrotną wykorzystuje się aplikacje graficzne (gry komputerowe o bardzo uproszczonej formie) sterowane, zamiast joystickiem, klawiaturą, czy myszką, sygnałem EEG rejestrowanym przez komputer. Prawidłowo wykonane zadanie polega na wygaszeniu niepożądanych oraz wzmocnieniu pożądanych częstotliwości fal. Wielokrotne powtarzanie treningów ma na celu wprowadzenie stałych zmian w aktywności mózgu, świadomej kontroli tych zmian oraz wykorzystywania tych umiejętności w życiu codziennym.
Treningi EEG Biofeedback usprawniając pracę mózgu, polepszają procesy poznawcze, takie jak:
- pamięć – Biofeedback powoduje przyspieszenie procesów zapamiętywania, co przekłada się na szybszą i efektywniejszą naukę.
- uwaga – Biofeedback usprawnia uwagę poprzez wzmocnienie koncentracji uwagi – efektywniejsze skupienie, ześrodkowanie i skierowanie uwagi na określony przedmiot czy wydarzenie, co u osób z deficytami w tym zakresie skutkować będzie dłuższym skoncentrowaniem uwagi na jednym obiekcie. Wspomaga również podzielność uwagi.
- percepcja (spostrzeganie) – Biofeedback przyspiesza procesy rozpoznawania i różnicowania bodźców docierających z otoczenia.
Obszar oddziaływania biofeedbacku jest bardzo szeroki i odnosi się do osób z trudnościami
w zakresie nadpobudliwości, zaburzeń uwagi, specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami pamięci, zaburzeniami afektywnymi i ruchowymi oraz mających trudności z wyciszeniem i relaksacją, odpornością na stres i regeneracją po nim. Może także pozytywnie wpłynąć na umiejętność koncentracji i szybkość myślenia, rozbudzenie myślenia twórczego, poprawić samokontrolę czy samoocenę. Terapię EEG Biofeedback można łączyć z innymi formami terapii psychologicznej i pedagogicznej, nie powinno się go współprowadzić z metodami bardziej inwazyjnymi np. Terapia Tomatisa czy Johansena.
Opisywana metoda jest bezpieczna, montowane na głowie elektrody służą jedynie do pomiaru i nie podawane są przez nie żadne impulsy elektryczne.
Terapia obejmuje minimum 10 sesji – ostateczna ilość sesji uzależniona będzie od wyników terapii oraz od możliwości i potrzeb ucznia.
Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu i będą trwały około 45 minut (chyba, że terapeuta zdecyduje inaczej).
Na zajęcia EEG Biofeedback będą przyjmowane dzieci, które ukończyły 10 rok życia (od IV klasy SP) uczęszczające do placówek z terenu działania naszej Poradni.
Ilość miejsc jest ograniczona. Aby zgłosić chęć udziału dziecka w zajęciach, należy wypełnić wniosek o objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi w Poradni (wniosek dostępny w sekretariacie i na stronie internetowej Poradni w zakładce „druki do pobrania”). Do wniosku musi być dołączone zaświadczenie neurologa o braku przeciwskazań do udziału w terapii Biofeedback (wydane nie później niż pół roku przed złożeniem wniosku) oraz opinia ze szkoły i/lub psychologiczno-pedagogiczna wskazująca, na wyżej opisywane trudności dziecka.
Wnioski na II półrocze roku szkolnego 2024/2025 można składać od 20.01.2025
do 20.02.2025 r. Kolejność składania wniosków nie ma znaczenia. O zakwalifikowaniu
na zajęcia rodzice będą informowani telefonicznie do 28.02.2025 r. W tym dniu również,
w sekretariacie Poradni będzie dostępna lista dzieci niezakwalifikowanych na zajęcia
z podaniem przyczyny niezakwalifikowania.