Standardy ochrony dzieci
Polityka oraz procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem
- Preambuła, czyli wstęp do dokumentu
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel instytucji jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel instytucji, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej instytucji oraz swoich kompetencji.
- Podstawy prawne Polityki ochrony dzieci
- Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
- Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24.
- Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
- Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie Polityka ochrony dzieci
- Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz i stażysta.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu instytucji lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Zespół ds. Bezpieczeństwa to grupa pracowników posiadających odpowiednie kompetencje, wybranych przez Radę Pedagogiczną Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3, którzy koordynują kwestię bezpieczeństwa dzieci – klientów Poradni.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownictwo instytucji członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w instytucji.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
- Zasady rekrutacji pracowników.
- W Poradni przestrzegane są przepisy prawa regulujące zasady zatrudniania nauczycieli.
- Przed nawiązaniem stosunku pracy z kandydatem na pracownika Poradni Dyrektor jest zobowiązany do uzyskania informacji, czy dane tej osoby nie są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz o braku postępowań dyscyplinarnych.
- Kandydat na pracownika jest zobowiązany do złożenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego i niekaralności.
- Dyrektor jest zobowiązany do zebrania od kandydata informacji niezbędnych do oceny kwalifikacji, w tym stosunek do wartości podzielanych przez instytucję, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
- Przychodzenie, pobyt i opuszczanie Poradni przez jej klientów
- Na pierwsze spotkanie rodzic zawsze przychodzi sam, bez dziecka, chyba że specjalista zaleci inaczej.
- Specjalista ma obowiązek poinformować rodziców o obowiązującym w Poradni regulaminie (załącznik 1), co zostaje potwierdzone podpisaniem przez rodzica stosownego oświadczenia dołączonego do wniosku o badanie dziecka.
- Dzieci, których rodzice nie wyrazili zgody na samodzielny powrót do domu na terenie poradni muszą przebywać pod opieką rodzica (opiekuna prawnego).
- Dzieci nie pozostają same na korytarzu. Zawsze przebywają pod opieką rodzica lub specjalisty.
- Rodzice (opiekunowie prawni) biorą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w poczekalni.
- Podczas pobytu dziecka w gabinecie rodzic jest zobowiązany do czekania w poczekalni.
- Odbiór dziecka przez osobę niebędącą opiekunem prawnym jest możliwy tylko na podstawie pisemnego upoważnienia podpisywanego przez rodzica lub opiekuna prawnego w obecności specjalisty (załącznik 2).
- Dzieci, korzystające z pomocy Poradni, mogą samodzielnie przyjść do poradni i wrócić do domu wyłącznie na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych) i po wcześniejszym uzgodnieniu tego przez rodziców (opiekunów prawnych) ze specjalistą. Oświadczenie rodziców (opiekunów prawnych) powinno zawierać datę i godzinę przybycia do poradni i wyjścia dziecka z poradni oraz klauzulę, że rodzic przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w czasie drogi do poradni i do domu (załącznik 3).
- Specjalista może odmówić wypuszczenia dziecka z poradni pomimo oświadczenia rodzica (opiekuna prawnego) jeśli uważa, że zaistniałe okoliczności i stan psychofizyczny dziecka zagrażają jego bezpieczeństwu (np. burza, późna pora, stan psychofizyczny dziecka itp.). W takiej sytuacji rodzic bądź uprzednio upoważniona przez niego osoba powinna w ciągu godziny odebrać dziecko. W przeciwnym razie specjalista zobowiązany jest do wezwania właściwych służb.
- Na zajęcia lub diagnozę mogą być przyjmowane wyłącznie dzieci zdrowe (np. bez objawów infekcji). W przypadku złego samopoczucia dziecka specjalista może odmówić przeprowadzenia diagnozy lub uczestniczenia w zajęciach.
- W przypadku zagrożenia zdrowia i życia klienta poradni (dziecka lub rodzica) pracownik poradni jest zobowiązany do wezwania służb ratunkowych i interwencyjnych.
- Jeśli dziecko swoim zachowaniem zagraża życiu i bezpieczeństwu swojemu lub innych osób specjalista, pod którego opieką jest dziecko, niezwłocznie powiadamia rodziców. W przypadku ich nieobecności wzywa właściwe służby.
- W sytuacji, kiedy w ocenie specjalisty dziecko znajduje się pod wpływem substancji psychoaktywnych, specjalista nie przeprowadza jakichkolwiek badań bądź zajęć.
- W takiej sytuacji specjalista zatrzymuje dziecko w gabinecie do przyjazdu rodziców. Jeśli rodzice w ciągu godziny nie odbiorą dziecka specjalista ma obowiązek wezwać służby interwencyjne.
- Specjalista nie może zostawić dziecka samego.
- Specjalista ma obowiązek poinformować dziecko, jak przebiegać będzie procedura wdrożona w związku z sytuacją zagrażającą jego życiu lub zdrowiu.
- Po takim zdarzeniu specjalista przekazuje informację psychologowi świadczącemu pomoc psychologiczną w placówce, do której uczęszcza dziecko i razem umawiają dwa spotkania: jedno tylko z rodzicem, drugie z rodzicem i dzieckiem. Celem spotkania jest omówienie sytuacji, psychoedukacja oraz zasugerowanie terapii.
- Informacja o zdarzeniu oraz notatka ze spotkania powinny znaleźć się w teczce dziecka.
- Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 a dziećmi
Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w placówce (załącznik 4)
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych organizacji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy, członków instytucji, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką instytucji, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą instytucji i/lub na jej terenie.
- Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
Podejrzenie krzywdzenia dzieci przez osobę z rodziny.
- Informacja o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez osobę z rodziny może pochodzić z różnych źródeł:
- Pracownik zaobserwował sytuację krzywdzenia.
- Dziecko zgłosiło pracownikowi sytuację krzywdzenia.
- Rodzic zgłosił pracownikowi sytuację krzywdzenia.
- Pracownik, który wszedł w posiadanie informacji o podejrzeniu krzywdzenia dziecka ma obowiązek poinformować o tym psychologa świadczącego pomoc psychologiczną w placówce, do której uczęszcza dziecko, a następnie wspólnie skontaktować się z Zespołem ds. Bezpieczeństwa i Dyrektorem Poradni, którzy wspomagają pracownika w przeprowadzeniu interwencji.
- Procedura interwencji powinna obejmować następujące kroki:
- spotkanie psychologa prowadzącego z rodzicem nie krzywdzącym w celu poinformowania go o podejrzeniu krzywdzenia dziecka, o obowiązku poinformowania odpowiedniej instytucji (w zależności od popełnionego czynu będą to prokuratura/policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy lub przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego – procedura Niebieskiej Karty) oraz zachęcenia do współpracy na rzecz zaprzestania krzywdzenia dziecka;
- spotkanie psychologa prowadzącego z rodzicem krzywdzącym (w miarę możliwości) w celu poinformowania go o krokach prawnych, jakie podejmie Poradnia oraz zachęcanie do współpracy ze służbami i podjęcia pracy terapeutycznej;
- członek Zespołu ds. Bezpieczeństwa w porozumieniu z Dyrektorem Poradni składa odpowiednio:
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury lub policji;
- wniosek o wgląd w sytuację rodziny do właściwego sądu rejonowego;
- formularz procedury Niebieskiej Karty do przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej;
- psycholog prowadzący monitoruje sytuację dziecka w rodzinie, w miarę potrzeb bierze udział w spotkaniach grupy pomocowo-terapeutycznej w przypadku założenia procedury Niebieskiej Karty lub współpracuje w miarę możliwości z innymi służbami.
- Informacje o podejrzeniu krzywdzenia oraz notatki służbowe z podjętych działań powinny znaleźć się w teczce dziecka (załącznik 5 – Karta Bezpieczeństwa)
Podejrzenie krzywdzenia przez pracownika Poradni.
- Pracownik, który wie lub podejrzewa taką sytuację, ma obowiązek zgłoszenia podejrzenia w formie ustnej lub notatki służbowej do przewodniczącego Zespołu ds. Bezpieczeństwa, który powiadamia o zaistniałej sytuacji Dyrektora Poradni lub przypadku jego nieobecności Wicedyrektora Poradni.
- Dyrektor przeprowadza rozmowę z ewentualnymi świadkami zdarzenia (z każdej rozmowy sporządzany jest protokół).
- Dyrektor przeprowadza z podejrzanym o krzywdzenie pracownikiem rozmowę wyjaśniającą (w obecności innego pracownika/członka Zespołu ds. Bezpieczeństwa) i informuje go o konsekwencjach – wszczęciu procedury dyscyplinarnej zgodnie z Regulaminem pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 i/lub zawiadomieniu prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa.
- Dyrektor i/lub przewodniczący Zespołu ds. Bezpieczeństwa wyznacza osoby, które udzielają pokrzywdzonemu dziecku i jego rodzinie odpowiedniego wsparcia.
- Notatki ze spotkań zespołu dotyczące pracowników przechowywane będą w teczkach osobowych pracownika.
Postępowanie w przypadku agresji rówieśniczej (słownej, fizycznej, emocjonalnej, cyberprzemocy).
Jeżeli agresja miała miejsce na terenie poradni podczas zajęć lub na korytarzu w toalecie to procedura postępowania jest następująca:
- specjalista prowadzący zajęcia rozmawia z poszkodowanym i sprawcą przemocy, odwołuje się przy tym do kontraktu grupowego ustalonego z dziećmi na zajęciach;
- ustala wspólnie z dziećmi sposób rozwiązania problemu;
- w przypadku powtarzania się agresywny z agresywnych zachowań specjalista zgłaszam sprawę rodzicom dziecka sprawcy, odbywa z nimi i z dzieckiem rozmowę by zachęcić ich do współpracy i pomocy dziecku w zmianie zachowania; specjalista informuje także rodziców dziecka poszkodowanego o powtarzających się agresywnych zachowaniach, krokach podjętych w celu powstrzymania sprawcy i jeśli to konieczne udziela dziecku i rodzicom wsparcia psychologicznego;
- przypadku braku poprawy zachowania sprawcy i narastania problemu, specjalista przedstawia rodzicom sprawcy propozycję alternatywnych zajęć dla dziecka; jeśli w zaistniałej sytuacji rodzice odmawiają współpracy, co grozi dalszą demoralizacją dziecka specjalista w porozumieniu z członkami Zespołu ds. Bezpieczeństwa rozważa możliwość złożenia do sądu wniosku o wgląd w sytuację rodzinną;
Jeśli dziecko zgłasza, że jest ofiarą lub sprawcą przemocy rówieśniczej poza Poradnią np. w szkole procedura postępowania jest następująca:
- specjalista rozmawia z dzieckiem jego rodzicami na temat okoliczności i zakresu występowania przemocy;
- informuje psychologa świadczącego pomoc psychologiczną w placówce, do której uczęszcza dziecko o fakcie wystąpienia przemocy i potrzebie podjęcia działań w tej kwestii;
- informuje rodziców dziecka poszkodowanego o dalszych krokach, jakie mogą podjąć w celu wsparcia dziecka np. możliwość interwencji w szkole, kroki prawne, bezpośrednia pomoc psychologiczna w Poradni i poza nią;
- w przypadku jeśli sprawca przemocy nie ukończył 13 roku życia lub ukończył 13 rok życia, ale nie popełnił czynu karalnego, a podjęte wyżej opisane działania nie przyniosły oczekiwanego skutku i/lub dziecko jest zagrożone demoralizacją to Dyrektor Poradni powiadamia sąd rodzinny o zaistniałej sytuacji; jeśli dziecko – sprawca przemocy ma od 13 do 17 lat i popełniło czyn karalny zawiadamia się policję i/lub sąd rodzinny; jeśli dziecko ukończyło 17 lat i popełniło czyn karalny obok procedury wewnętrznej zawiadamia się policję lub prokuraturę.
Rodzic pod wpływem substancji psychoaktywnych
- Dziecka nie wydajemy rodzicowi, który w ocenie specjalisty znajduje się pod wpływem substancji psychoaktywnych.
- Wtedy należy skontaktować się z drugim rodzicem, poinformować o zaistniałej sytuacji. Drugi rodzic bądź upoważniona przez niego osoba ma obowiązek odebrać dziecko w ciągu godziny.
- Specjalista ma obowiązek poinformować dziecko, jak przebiegać będzie procedura wdrożona w związku z sytuacją zagrażającą jego życiu lub zdrowiu.
- W sytuacji, kiedy rodzic nie zgłosi się po dziecko w wyznaczonym czasie bądź próby kontaktu nie powiodły się, specjalista ma obowiązek wezwać służby interwencyjne.
- Po takim zdarzeniu specjalista przekazuje informację psychologowi świadczącemu pomoc psychologiczną w placówce, do której uczęszcza dziecko i razem umawiają spotkanie z obydwojgiem rodziców. Celem spotkania jest omówienie sytuacji, psychoedukacja oraz zasugerowanie terapii.
- Informacja o zdarzeniu oraz notatka ze spotkania powinny znaleźć się w teczce dziecka.
- Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w instytucji
- Instytucja zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Instytucja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią załącznik nr 6 do niniejszej Polityki.
- Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel instytucji może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- Upublicznienie przez członka personelu wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka. Pisemna zgoda powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany.
- Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych
- Instytucja, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
- Na terenie instytucji dostęp dziecka do Internetu możliwy jest wyłącznie pod nadzorem członka personelu instytucji – na urządzeniach instytucji.
- Personel instytucji ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Instytucja zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny do sieci.
- Monitoring
- Kierownictwo instytucji wyznacza członków Zespołu ds. Bezpieczeństwa jako osoby odpowiedzialne za Politykę ochrony dzieci w instytucji.
- Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, są odpowiedzialne za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Osoby, o których mowa w punkcie poprzedzającym, przeprowadzają wśród personelu instytucji (raz na 12 miesięcy), ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w instytucji.
- Zespół ds. Bezpieczeństwa dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu instytucji.
- Kierownictwo instytucji wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Polityki.
- Przepisy końcowe
- Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu instytucji, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.
Załącznik 1.
Regulamin przyjmowania dzieci, młodzieży i rodziców
przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną nr 3 w Warszawie
- Każdy rodzic jest zobowiązany do zapoznania się z regulaminem.
- Na pierwsze spotkanie rodzic zgłasza się do poradni bez dziecka, chyba że specjalista zaleci inaczej.
- W czasie pobytu dziecka w poradni musi ono znajdować się pod opieką rodzica lub specjalisty.
- Rodzice (opiekunowie prawni) biorą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w poczekalni.
- Podczas badania rodzic jest zobowiązany do czekania w poczekalni.
- W uzasadnionych przypadkach rodzic może zostać poproszony o obecność podczas badania w gabinecie.
- Na zajęcia lub diagnozę mogą być przyjmowany wyłącznie dzieci zdrowe (np. bez objawów infekcji). W przypadku złego samopoczucia dziecka specjalista może odmówić przeprowadzenia diagnozy lub uczestniczenia w zajęciach.
- Dzieci, które ukończyły 15 rok życia mogą samodzielnie wrócić do domu na podstawie oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych). Oświadczenie zawiera datę i godzinę wyjścia i jest podpisywane w obecności specjalisty.
- Specjalista może odmówić wypuszczenia dziecka z poradni pomimo oświadczenia rodzica (opiekuna prawnego) jeśli uważa ze zaistniałe okoliczności i stan psychofizyczny dziecka zagrażają jego bezpieczeństwu (np. burza, późna pora, stan psychofizyczny dziecka itp.).
- W przypadku zagrożenia zdrowia i życia klienta poradni (dziecka lub rodzica) pracownik poradni jest zobowiązany do wezwania służb ratunkowych i interwencyjnych.
- Jeśli dziecko swoim zachowaniem zagraża życiu i bezpieczeństwu swojemu lub innych osób specjalista, pod którego opieką jest dziecko niezwłocznie powiadamia rodziców. W przypadku ich nieobecności wzywa właściwe służby.
- Osobom nieupoważnionym lub opiekunom w stanie nietrzeźwym dzieci nie będą przekazywane. W przypadku zaistnienia w/w sytuacji odebranie dziecka przez innego członka rodziny lub upoważnioną osobę powinno nastąpić w ciągu najbliższej godziny.
- W przypadku nieodebrania dziecka powiadomione zostaną odpowiednie służby.
- Odbiór dziecka przez osobę niebędącą opiekunem prawnym jest możliwy tylko na podstawie pisemnego upoważnienia podpisywanego w obecności specjalisty.
- Za zniszczone przez dziecko mienie poradni odpowiedzialność finansową ponosi rodzic (opiekun prawny).
- Po zabawie dziecka w kąciku zabaw rodzic jest zobowiązany do uporządkowania zabawek.
- W poczekalni należy zachować ciszę.
- W poczekalni obowiązuje bezwzględny zakaz rozmów przez telefon komórkowy.
- Za rzeczy pozostawione w poczekalni Poradnia nie ponosi odpowiedzialności.
Załącznik 2.
UPOWAŻNIENIE
Upoważniam pana/panią …………………………………………. legitymującego/cą się dowodem osobistym nr ……………………………….. do odbioru mojego dziecka po wizycie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 w dniu ……………………………..
………………………………………………………………………………………..
Data, czytelny podpis rodzica (opiekuna prawnego)
Załącznik 3.
OŚWIADCZENIE
Wyrażam zgodę na samodzielny powrót mojego dziecka ……………………………………… do domu po wizycie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 w dniu ……………….godz. …………………… u mgr ……………………………….
Biorę pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka podczas dojazdu do poradni i powrotu do domu.
………………………………………………………………………………………..
Data , czytelny podpis rodzica (opiekuna prawnego)
Załącznik 4. Zasady bezpiecznych relacji.
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
Komunikacja z dziećmi
- W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
- Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
- Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
- Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej jak to możliwe.
- Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub innym członkom personelu i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
Działania z dziećmi:
- Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Unikaj faworyzowania dzieci.
- Nie wolno Ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
- Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli zarząd organizacji nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
- Nie wolno Ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
- Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dziecka przez członka personelu lub członka personelu przez dziecko, muszą być raportowane kierownictwu. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi:
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
- Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
- Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
- Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
- Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem.
Kontakty poza godzinami pracy:
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie Twoich obowiązków.
- Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
- Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami/ opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
- Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym kierownictwo, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców/opiekunów.
Bezpieczeństwo online:
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać dzieci, z którymi prowadzisz zawodowe działania, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.
- Nie wolno Ci nawiązywać kontaktów z dziećmi znajdującymi się pod opieką instytucji poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
- W trakcie zajęć czy innych aktywności prowadzonych przez instytucji osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona.
Załącznik 5. Karta Bezpieczeństwa
KARTA BEZPIECZEŃSTWA DZIECKA
Zakładana w sytuacjach zgłoszenia przemocy w rodzinie
Data zgłoszenia | Osoba zgłaszająca (wraz ze stopniem pokrewieństwa) | Informacja o zdarzeniu | Podjęte działania | Czytelny podpis pracownika |
Załącznik 6. Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
- W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
- Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
- Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
- Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
- Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
- pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania;
- udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online;
- unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia;
- rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą instytucję);
- zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
• wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
• zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby;
- rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po zakończeniu współpracy z instytucją;
- przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać kierownictwu instytucji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
- W sytuacjach, w których nasza organizacja rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
- dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane;
- zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie;
- jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
• niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru personelu instytucji,
• poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
- W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub uczestnicy organizowanych przez nas wydarzeń rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
- wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych;
- zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice/opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę;
- przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
- Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media:
- Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę kierownictwa. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
• imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
• uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
• podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
- Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka znajdującego się pod naszą opieką bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody kierownictwa.
- Personel instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy członek personelu jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana. W szczególnych i uzasadnionych przypadkach kierownictwo instytucji może podjąć decyzję o skontaktowaniu się z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka w celu ustalenia procedury wyrażenia przez nich zgody na kontakt z mediami.
- W celu realizacji materiału medialnego zarząd może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń w siedzibie instytucji dla potrzeb nagrania. Kierownictwo, podejmując taką decyzję, poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie instytucji dzieci.
- Jeśli dzieci, rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
- Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:
- Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez instytucję w polityce ochrony danych osobowych.
- Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
- Nie wyrażamy zgody na używanie przez osoby z personelu osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci.
- Jedynym sprzętem, którego używamy jako organizacja, są urządzenia rejestrujące należące do instytucji lub wykorzystywane na zasadach zatwierdzonych pisemnie przez kierownictwo.
Warszawa, dn. 14.02.2024