Statut Poradni

S T A T U T

Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3

z siedzibą: 01-513 Warszawa, ul. Felińskiego 15

I Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3, zwana dalej Poradnią jest publiczną placówką oświatową, działającą na podstawie przepisów:
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. nr 56 z 1997 r. poz. 357 z późn. zm.);
  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zmianami);
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002 r. Nr 223, poz. 1869 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69);
  • Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. z 2002 r. Nr 100, poz. 908);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 228 poz. 1492);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r., Nr 29, poz. 199);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2499);
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59); (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 900);
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 11 stycznia 2017 r. poz. 60 ze zmianami z 2017 r. poz. 60);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r. poz. 1616 ze zmianami);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1743 ze zmianami);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych dziedzinowych gromadzonych w systemie oświatowej oraz terminów przekazywania niektórych danych do bazy danych systemu informacji oświatowej (tekst jedn, Dz. U. z 2019 r. poz. 1663);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 sierpnia 2020 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 ze zmianami); · Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1610);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 2499).

2. Siedziba Poradni mieści się w Warszawie przy ul. Felińskiego 15.

3. Organem prowadzącym Poradnię jest Miasto Stołeczne Warszawa.

4. Nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie.

5. Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.

6. Poradnia udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kształcenia i zawodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.

7. Poradnia obejmuje działaniem dzielnicę Żoliborz i część dzielnicy Bielany. Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom z przedszkoli, szkół i placówek mających siedzibę na terenie działania poradni, który określa Uchwała Nr 5/90/2015 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 12 lutego 2015 r. w sprawie określenia terenu działania poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych przez m.st. Warszawę. W przypadku dzieci nieuczęszczających do szkoły/ przedszkola oraz ich rodziców, pomocy udziela poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.

8. Pracownikami Poradni są: psychologowie, pedagodzy, logopedzi, terapeuci integracji sensorycznej pracownicy służby zdrowia (lekarze), pracownicy administracji i obsługi, wolontariusze – w miarę możliwości.

9. Pracownicy pedagogiczni  pracują  w działach: psychologicznym (szkolnym i przedszkolnym), pedagogicznym, logopedycznym oraz sensomotorycznym. Każdy z tych działów ma swojego koordynatora.

10. Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.

11. Dzienny czas pracy Poradni ustala Dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.

12. Do Poradni przyjmowane są dzieci od momentu urodzenia do czasu zakończenia edukacji, dzieci uczące się w przedszkolach i szkołach znajdujących się na terenie Poradni, oraz te nieuczęszczające do placówki, a zamieszkujące teren działania Poradni.

13. Wszyscy klienci Poradni mają zapewnioną ochronę danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania

§ 2.

  1. Do zadań poradni należy przede wszystkim:
    a) diagnozowanie dzieci i młodzieży, w szczególności w celu określenia:
    indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży,
    indywidualnych możliwości psychofizycznych,
    sposobu rozwiązania zgłaszanych problemów i wyjaśniania mechanizmów
    ich funkcjonowania;
    b) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    c) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
    d) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  2. Poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie działalności profilaktycznej, diagnostycznej, postdiagnostycznej i doradczej, w szczególności:
    a) badania diagnostyczne;
    b) opiniowanie;
    c) udzielanie porad i konsultacji;
    d) oddziaływania indywidualne i grupowe o charakterze terapeutycznym;
    e) zajęcia i rozmowy psychoedukacyjne;
    f) prowadzenie wykładów i prelekcji;
    g) prowadzenie mediacji;
    h) współpraca ze środowiskiem ucznia;
    i)  interwencję kryzysową;
    j) działalność profilaktyczną;
    k) działalność informacyjno-szkoleniową.
  3. Poradnia w ramach realizacji swoich zadań organizuje współdziałanie z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, ich rodzicom oraz nauczycielom poprzez:
    a) kierowanie na specjalistyczną diagnozę i konsultację;
    b) konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami innych placówek;
    c) udział w inicjowaniu spotkań integrujących instytucje zajmujące się pomaganiem;
    d) podejmowanie działań wymagających współpracy wielu specjalistów na rzecz pomocy dzieciom, młodzieży, ich rodzicom i nauczycielom.
  4.  Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest przede wszystkim:
    a) wydawanie opinii;
    b) wydawanie orzeczeń;
    c) objęcie bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną dzieci, młodzież oraz rodziców;
    d) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami.
  5. Udzielanie bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z zasadami rzetelności i z uwzględnieniem aktualnej wiedzy specjalistycznej polegającej w szczególności na:
    a) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży;
    b) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    c) udzielaniu pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz koordynowaniu pracy szkół w obszarze doradztwa zawodowego;
    d) pomaganiu rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży;
    e) świadczeniu pomocy w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych;
    f) dokumentowaniu pracy zgodnie z ustaleniami obowiązującymi w Poradni;
    g) zachowaniu tajemnicy zawodowej;
    h) przestrzeganiu zasad bhp i dbaniu o bezpieczeństwo osób korzystających z pomocy Poradni.
  6. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych poprzez:
    a) udzielaniu nauczycielom pomocy w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I-III szkoły podstawowej;
    b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
    c) współpracę z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez powyższe placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
    d) współpracy na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły, placówki lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego w określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne;
    e) udzielaniu pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
    f) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
    g) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
    h) udzielaniu wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom i specjalistom.
  7. Poradnia realizuje wspomaganie przedszkoli i szkół we współpracy z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń w ramach Warszawskiego Modelu Wspomagania.
  8. Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli i szkół w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i obejmuje:
    a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
    b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
    c) zaplanowaniu form wspomagania i ich realizację;
    d) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
  9. Organizacja i zakres współdziałania z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, rodzicom oraz nauczycielom obejmuje w szczególności realizację zadań, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie   71 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie światy (tekst jedn. Dz. U. z 14r. poz. 2230) oraz przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 900).
  10. Celem Poradni jest wspomaganie harmonijnego rozwoju i efektywnego uczenia się dzieci
    i młodzieży poprzez udzielanie dzieciom i młodzieży, ich rodzicom, opiekunom, nauczycielom, wychowawcom pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.
  11. Prawa i obowiązki pracowników zawarte są w regulaminie pracy Poradni.

§ 3.

  1. W Poradni działa Zespół Orzekający, który wydaje orzeczenia o potrzebie:
    a) kształcenia specjalnego z uwagi na: niepełnosprawność ruchową, w tym afazją; niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim; niepełnosprawność intelektualną
    w stopniu umiarkowanym lub znacznym; z niepełnosprawnościami sprzężonymi
    lub niedostosowaniem społeczne czy też zagrożenie niedostosowaniem społecznym;
    b) zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
    c) indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
    d) indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
  2.  Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zgodnie z procedurą wydawania orzeczeń.
  3.  Zasady działania Zespołu Orzekającego określają ww. zapisy prawa i Regulamin Zespołu Orzekającego.                                          

§ 4.

  1. Do zadań psychologa zatrudnionego w Poradni należy w szczególności:
    a)prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci i młodzieży, w tym diagnozowanie potencjonalnych możliwości oraz wspieranie ich mocnych stron;
    b) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli;
    c) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
    d) prowadzenie zajęć postdiagnostycznych;
    e) zapewnienie uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
    f) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania;
    g) konsultowanie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających
    z programu wychowawczego szkoły i profilaktyki.
  2. Do zadań pedagoga zatrudnionego w Poradni należy w szczególności:
    a) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
    b) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci i młodzieży;
    c) określanie form i sposobów udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
    d) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy pedagogicznej dla dzieci i młodzieży, rodziców, nauczycieli;
    e) konsultowanie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, wynikających
    z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki;
    f)  udzielania rodzicom instruktażu do pracy z dzieckiem w domu.
  3. Do zadań logopedy zatrudnionego w Poradni należy w szczególności:
    a) przeprowadzenie badań logopedycznych, w celu ustalenia poziomu rozwoju systemu językowego dzieci/ młodzieży;
    b) prowadzenie indywidualnej terapii logopedycznej z dziećmi/ uczniami, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy i języka;
    c) prowadzenie grupowych zajęć logopedycznych – postdiagnostycznych;
    d) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających narastaniu zaburzeń mowy,
    w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia.
  4. Do zadań terapeuty integracji sensorycznej w Poradni należy w szczególności:
    a) przeprowadzanie badań diagnostycznych, w celu oceny rozwoju procesów integracji sensorycznej dzieci;
    b) prowadzenie indywidualnej terapii integracji sensorycznej z dziećmi/uczniami, u których stwierdzono zaburzenia procesów integracji sensorycznej;
    c) prowadzenie grupowych zajęć sensomotorycznych – postdiagnostycznych;
    d) udzielania rodzicom instruktażu do pracy z dzieckiem w domu.
  5. Do zadań doradcy zawodowego zatrudnionego w Poradni należy w szczególności:
    a)diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
    b) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
    c) wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji
    na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym dotyczących:
    rynku pracy;
    – trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia;
    – wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych;
    – instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym;
    – alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie;
    – programów edukacyjnych Unii Europejskiej.
    d) udzielania indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
    e) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących przygotowujących uczniów
    do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
    f) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkoły;
    g) wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy
    z uczniami;
    h) współpraca z radami pedagogicznymi w szkołach w zakresie realizacji działań zmierzających do przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej;
    i) współpraca z instytucjami wspierającymi system doradztwa zawodowego oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom.
  6. Do zadań lekarza zatrudnionego w Poradni należy w szczególności:
    a) udział w posiedzeniach zespołów orzekających Poradni w sprawie indywidualnego nauczania i kształcenia specjalnego;
    b) prowadzenie konsultacji lekarskich w sprawach rozpatrywanych na posiedzeniach zespołów orzekających.
  7.  Poradnia zatrudnia pracowników administracji i obsługi w tym:
    a) kierownika gospodarczego, do zadań którego należy kierowanie zespołem pracowników administracji i obsługi – nadzór kadrowy i administracyjny;
    b) sekretarza Poradni;
    c) obsługę sekretariatu;
    d) konserwatora i personel sprzątający.
  8. Obsługa spraw kadrowych
    a) prowadzenie akt osobowych pracowników;
    b) ewidencja czasu pracy osób zatrudnionych w Poradni;
    c) kontrola urlopów;
    d) bieżąca rejestracja zwolnień lekarskich i uruchamianie stosownych procedur;
    e) prowadzenie dokumentacji związanej ze zmianą wynagrodzeń;
    e) prowadzenie ksiąg inwentarzowych;
    f) rozliczanie zaliczek.
  9.  Sekretariat
    a) prowadzenie sprawozdawczości wg aktualnych przepisów;
    b) udzielanie informacji dotyczących pracy Poradni;
    c) prowadzenie rejestru klientów;
    d) sporządzanie pism urzędowych;
    e) prace kancelaryjne – prowadzenie dzienników korespondencji przychodzącej
    i wychodzącej;
    f) piecza nad listą obecności;
    g) obsługa archiwum.
    h) udzielanie informacji dotyczących harmonogramów pracy specjalistów Poradni;
    i) odbieranie telefonów;
    j) umawianie wizyt;
    k) zapisywanie zgłoszeń zainteresowanych osób na terapię/ zajęcia postdiagnostyczne;
    l) inne zadania związane z bieżącą pracą administracyjno-biurową wskazane przez Dyrektora Poradni.
  10.  Do zadań konserwatora i personelu sprzątającego należy w szczególności utrzymanie pomieszczeń Poradni w porządku i czystości.
  11.  Wszyscy pracownicy otrzymują indywidualne zakresy obowiązków.

Rozdział III

STRUKTURA PORADNI

§ 5.

  1. Organami Poradni są:
  • dyrektor Poradni;
  • rada pedagogiczna.

§ 6.

Poradnią kieruje dyrektor.

Do zakresu obowiązków dyrektora należy:

  1. Kierowanie całokształtem działalności Poradni i ustalanie okresowych planów pracy, organizowanie i nadzorowanie pracy wszystkich osób zatrudnionych w Poradni:
    a) w razie choroby lub długotrwałej nieobecności pracownika, dyrektor zleca przyjęcie klientów innemu pracownikowi;
    b) gdy klient chce być badany u konkretnego specjalisty, to po uzyskaniu zgody danego specjalisty i zgody dyrektora, zostaje przez niego przyjęty.
  2. Czuwanie nad majątkiem Poradni i gospodarką materiałowo – finansową.
  3. Reprezentowanie Poradni na zewnątrz.
  4. Realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących.
  5. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego.
  6. Określanie zakresów obowiązków i przydział zadań realizowanych przez pracowników zarówno na terenie Poradni jak i poza nią.
  7. Sprawowanie funkcji kierownika zakładu dla wszystkich Pracowników.
  8. Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczegółowych.
  9. Współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
    w organizowaniu praktyk pedagogicznych.
  10. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor, a w przypadku nieobecności wicedyrektora, dyrektora zastępuje inny nauczyciel Poradni wyznaczony przez dyrektora.

§ 7.

  1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Poradni nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
  2. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych oraz administracji i obsługi. Pracownikami pedagogicznymi poradni są: psycholodzy, pedagodzy i logopedzi, terapeuci integracji sensorycznej. Pracownikami administracji są: kierownik gospodarczy, sekretarz, sekretariat. Pracownikami obsługi poradni są: osoby sprzątające, konserwator. Poradnia zatrudnia lekarza konsultanta.
  3. Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni określa ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. nr 56 z 1997 r. poz. 357 z późn. zm.).

§ 8.

  1. W ramach funkcji kierownika zakładu Dyrektor Poradni w szczególności decyduje
    w sprawach:
    a) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Poradni;
    b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Poradni;
    c) występowania z wnioskami – po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej – w sprawach odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników Poradni.

§ 9.

W Poradni utworzone jest stanowisko wicedyrektora. Zakres obowiązków wicedyrektora Poradni ustala dyrektor Poradni.

§ 10.

  1. Dyrektor Poradni opracowuje szczegółową organizację Poradni w danym roku szkolnym w postaci tzw. arkusza organizacji, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – do 30 kwietnia danego roku.
  2. Arkusz organizacyjny Poradni zatwierdza organ prowadzący Poradnię do dnia 25 maja danego roku.
  3. Arkusz organizacji Poradni zawiera dane dotyczące w szczególności terenu działania Poradni i pracowników Poradni, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych.
  4. W arkuszu organizacji Poradni podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli w danym roku przystąpić do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych oraz wskazuje się terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.

§ 11.

  1. Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i wyłonionym z jej grona zespołem doradczym, którego członkami są: wicedyrektorzy            i koordynatorzy zespołów.
  2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor. W skład rady pedagogicznej wchodzą pracownicy pedagogiczni. W zebraniach rady lub w określonych punktach tych zebrań mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, zaproszone w jej imieniu przez przewodniczącego inne osoby.
  3. Rada pedagogiczna:
    1) do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
    a) zatwierdzanie planów pracy,
    b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w poradni,
    c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli poradni,
    d) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad poradnią przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki;
    2) rada pedagogiczna opiniuje:
    a) organizację Poradni, w tym tygodniowy rozkład zajęć,
    b) projekt planu finansowego,
    c) wnioski o przyznanie pracownikom odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień,
    d) propozycje dyrektora poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć edukacyjnych;
    3) przewodniczący rady jest zobowiązany do:
    a) realizacji uchwał rady,
    b) tworzenia właściwej atmosfery Poradni,
    c) pobudzania pracowników do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
    d) dbania o autorytet rady pedagogicznej i ochrony praw i godności nauczyciela,
    e) zapoznawania rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,
    f) przedstawienia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku, ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji  o działalności Poradni;
    4) członkowie rady zobowiązani są do:
    a) współtworzenia atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady,
    b) rozwiązywanie konfliktów pracowniczych odbywa się na bieżąco przy udziale   wyłonionych w tajnym głosowaniu członków Rady Pedagogicznej cieszących się   powszechnym zaufaniem,
    c) przestrzegania postanowień prawa oświatowego i zarządzeń dyrektora,
    d) czynnego uczestnictwa we wszystkich zebraniach i pracach rady i jej komisji, do których zostali powołani oraz w wewnętrznym samokształceniu,
    e) realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłoszą do nich swoje zastrzeżenia,
    f) składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań.

§ 12.

  1. Rada pedagogiczna przygotowuje i ustala statut Poradni oraz jego zmiany.
  2. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny
    ze statutem poradni.

§ 13.

Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach.

ROZDZIAŁ IV

Postanowienia końcowe

§ 14.

Poradnia prowadzi:

  1. wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL a w  przypadku braku numeru PESEL -serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres zamieszkania;
  2. rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, oraz informacji , zawierający numer porządkowy, o którym mowa w pkt 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia;
  3. dokumentację badań, i prowadzonej działalności postdiagnostycznej;
  4. dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni,
  5. dokumentację, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji;
  6. inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dokumentacja prowadzona przez pracownika podlega nadzorowi Dyrektora.

Pracownik ponosi pełną odpowiedzialność za prowadzoną przez siebie dokumentację.

Wgląd w dokumentację poza Dyrektorem Poradni posiadają upoważnieni pracownicy organu prowadzącego oraz organu nadzorującego pracę Poradni.

§ 15.

Poradnia jest jednostką budżetową objętą zbiorczą obsługą finansowo – księgową  i prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 16.

  1. Poradnia pracuje w czasie całego roku szkolnego jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
  2. Szczegółową organizację pracy Poradni w roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni, opracowany przez Dyrektora do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego,
    z uwzględnieniem rocznego placu pracy oraz planu finansowego.
  3. Arkusz organizacji zatwierdza Mazowiecki Kurator Oświaty oraz organ prowadzący Poradnię.
  4. W arkuszu organizacji Poradni zamieszczona jest liczba pracowników Poradni.

Prawa i obowiązki pracowników pedagogicznych Poradni określa ww. ustawa – Karta Nauczyciela, zaś prawa i obowiązki pozostałych pracowników – Kodeks Pracy.

§ 17. 

Poradnia używa następującej pieczęci podłużnej:

PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA Nr 3
Warszawa-Żoliborz
ul. Felińskiego 15, 01-513 Warszawa
tel. 22 27 72 210, 22 27 72 218

Statut został znowelizowany i zatwierdzony podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3 w Warszawie w dniu 14.10.2024 r.

Znowelizowany statut wchodzi w życie z dniem 14.10.2024 r.

Nowelizacja Statutu dokonana Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 14.10.2024 r.

Choinka i prezenty na czerwonym tle. ŚWIĄTECZNE ZMIANY GODZIN PORADNI poniedziałek - 23.12.2024 - 8.00-16.00 wtorek - 24.12.2024 - 8.00-12.00 piątek - 27.12.2024 - 8.00-12.00 sobota - 28.12.2024 - zamknięte poniedziałek - 30.12.2024 - 8.00-16.00 wtorek - 31.12.2024 - 8.00-12.00 Na podstawie Uchwały Rady Pedagogicznej nr 5/10/11 z dn. 25 stycznia 2011 r.

Wesołych Świąt życzą pracownicy PPP3. Czerwona kokarda ni kolorowe bombki na tle choinki.

Accessibility Toolbar